Influences

podcasts en série

Influences, c’est une série de podcasts
où les 5 musiciens invités nous ouvrent
leurs arrière-cuisines pour parler ensemble
de 5 albums qui ont marqué
leurs parcours musicaux.

entretiens et réalisation :
Guillaume Malvoisin / LeBloc
production : Sons d’Hiver
appui technique : Radio Dijon Campus
voix française : Valentine Leboucher

Influences is a series of podcasts
where the 5 guest musicians open
their shed to talk about 5 albums
that have milestoned
their musical paths.

#1 : Julien Desprez
#2 : Joëlle Léandre

#3 : Peter Evans
#4 : Aki Takase
#5 : Hamid Drake

#1 : Julien Desprez

Julien Desprez

Julien Desprez, le corps en action © Alexia allsaints

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Julien Desprez is a musician and performer living in Paris. Jazz and rock were his first musical loves before he quickly moved towards free forms. The result is a practice where the body is engaged to the maximum. With him, we talk about Brazil, running and musical grammar.

Julien Desprez est un musicien et interprète vivant à Paris. Le jazz et le rock ont été ses premières amours musicales. Puis il se dirige rapidement vers les formes libres pour développer une pratique où le corps est engagé au maximum. Avec lui, on parle de Brésil, de running et de grammaire musicale.

Albums et morceaux joués et cités dans cet épisode :

Abacaxi – 1984

Jimi Hendrix – All Along The Watchtower

Ornette Coleman – Ramblin’
(Change Of The Century LP)

Tony Conrad & Faust – From The side Of Man and Womankind
(Outside The Dream Syndicate LP)

Sister Iodine – (Blame EP)

Ryoji Ikeda – Microhelix
(Data LP)

Samba de Coco Raizes de Arcoverde – Andrelina

Arto Lindsay – Simply Are
(Encyclopedia of Arto LP)

Arto Lindsay – Illuminated, live
(Encyclopedia of Arto LP)

#2 : Joëlle Léandre

Julien Desprez

Joëlle Léandre, la pensée en actes © Margaux Rodrigues

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Joëlle Léandre is a searcher who never stops exploring the possibilities of her music and the practice of her instrument. Joëlle is a double bass player who deserves the status of national icon of invention. Radical? Sure. In her stubbornness of a very free play where each motif seeks shock and harmony.With Joëlle, we talk about the path, a guy nicknamed Bouboule and a big box.

Joëlle Léandre est une tête chercheuse qui n’a de cesse de faire le point sur la musique, sur la pratique de son instrument. Joëlle est une contrebassiste qui mériterait le statut d’icône nationale de l’invention. Radical ? Oui. Dans l’entêtement d’un jeu très libre où chaque motif cherche le choc et la concorde. Avec Joëlle, on parle de chemin, d’un type surnommé Bouboule et de grosse boîte.

Albums et morceaux joués et cités dans cet épisode :

Joëlle Léandre – Solo @ Le Triton
(novembre 2013)

Igor Stravinsky – Le Sacre du Printemps
(Pierre Boulez, 1992)

JS Bach – Suites pour violoncelle n°1
(Pau Casals, 1984)

Anthony Braxton, Chick Corea,
Dave Holland & Barry Altschul – Circle (1972)

Chick Corea – Quartet Piece n°1
Circulus (1978)
w/ Anthony Braxton, Dave Holland & Barry Altschul

John Cage – Sonate et Interlude for prepared piano
(Berman, 1946)

Wolfgang Amadeus Mozart – Lacrimosa
(Requiem – Gronostay, 2011)

John Coltrane – A Love Supreme
(Part. IV – Psalm, 1965)

 

#3 : Peter Evans

Il faudrait des trésors d’ingéniosité pour résumer l’art de Peter Evans. Héritage hard-bop et la plus pointue des avant-gardescohabitent dans une énergie physique poussée sur l’exigence de la forme. C’est rapide comme un cuivre jailli de chez Rameau. Souvent, ça frappe furieusement l’oreille. Mais c’est toujours sans maniérisme hâbleur. Ce trompettiste basé à New York est l’auteur de cabrioles énervées pleine d’un lyrisme brutal, imposant, malin et fort d’une tendresse inaltérable. Avec Peter, on parle de peinture abstraite, de jardinage divin et de la pomme de Newton.

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It would take a wealth of ingenuity to sum up the art of Peter Evans. The hard-bop legacy and the most cutting-edge of avant-gardes live in a physical energy driven by the demand for form. It’s as fast as a copper gushing from Rameau’s ranks. Often it hits the ear furiously. But it is always without boastful mannerism. This New York-based trumpet player is the author of energetic antics full of a brutal, imposing, clever and strong lyricism of unalterable tenderness. With Peter, we talk about abstract painting, divine gardening and Newton’s apple.

Albums et morceaux joués et cités dans cet épisode :

Peter Evans Ensemble – Horizons
(Horizons, 2020)

John Coltrane – Transition
(Transition rec. 1965, sortie en 1970)

Charlie Parker – Confirmation
(Charlie Parker, 1954)

Josquin Des Prez – Kyrie, Christe & Hosanna
(Missa Hercules dux Ferrariae – Hilliard Ensemble, 1990)

RAKU – Noko Ye Dzen
(Ewe drumming from Volta Region in Eastern Ghana, 2011)

Paul Bley, Barre Phillips & Evan Parker – Variationn°11
(Sankt Gerold Variations – ECM, 2000)

JS Bach – Variations Goldberg
(Glenn Gould, 1955)

 

Julien Desprez

#4 : Aki Takase

On the jazz scene formerly dominated by men, Aki Takase is not the least of the pianists. Sensitive and swift improviser, Aki Takase also knows how to weave with the jazz piano tradition, fleeting and invigorating dialogues, humble and always innovative. All this in a style patiently chiselled, ingenious, audacious, and contemplative.

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Sur la scène jazz autrefois dominée par les hommes, Aki Takase n’est pas la moindre des pianistes. Improvisatrice sensible et véloce, Aki Takase  sait aussi tisser avec la tradition du piano jazz, des dialogues fugaces et vivifiants, humbles et toujours novateurs. Le tout dans un style patiemment ciselé, ingénieux, audacieux, et contemplatifs.

Julien Desprez

Aki Takase © rbb/Kazue Yokoi

Albums et morceaux joués et cités dans cet épisode :

Aki Takase – Russian Dream
(Le cahier du bal, 2001)

Aki Takase – Traffic jam
(Japanic: Thema Prima, 2019)

Prokofiev – Piano sonata no. 3 op. 28 In A minor
(Complete piano sonatas – Boris Berman, 1990)

Paul Bley – Ida Lupino
(Open, To Love, 1973)

Albert Ayler – Change Has Come
(In Greenwich Village, 1967)

Carla Bley & Charlie Haden – La Santa Espina
(The Ballad Of The Fallen, 1983)

Carla Bley & Charlie Haden – Silence
(The Ballad Of The Fallen, 1983)

Carla Bley & Charlie Haden – The Ballad Of The Fallen
(The Ballad Of The Fallen, 1983)

Charles Mingus – Bird Calls
(Mingus Ah Um, 1959)

Charles Mingus – Goodbye Pork Pie Hat
(Mingus Ah Um, 1959)

 

 

#5 : Hamid Drake

Hamid Drake est l’un des plus fraternels des esprits frappeurs qu’on puisse trouver. Natif de Louisiane, basé à Chicago, le batteur-percussionniste collectionne les talents et les références de pensée. Son drumming n’est pas seulement poly-rythmique mais surtout multiple. Extatique, physique autant que spirituel, son savoir-faire, dont les arcanes sont secrètes, reste sans borne ni limite.

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Hamid Drake is one of the most fraternal striking spirits you could find. He’s a native of Louisiana and based in Chicago, this drummer and percussionist collects talents and thought experiences. His drumming is not only poly-rhythmic, but first of all multifaceted. Ecstatic, physical as well as spiritual, his know-how remains with no bound and no limit.

Julien Desprez

Hamid Drake © Margaux Rodrigues

Albums et morceaux joués et cités dans cet épisode :

Fred Anderson & Hamid Drake – From the River to the Ocean
(From the River to the Ocean, 2007)

Elvin Jones – drum solo
(TV documentary, circa 1979)

Marvin Gaye – What’s Going On
(What’s Going On, 1971)

Alice Coltrane – Journey In Satchidananda
(Journey At Satchidananda, 1971)

Bob Marley & The Wailers – Natty Dread
(Natty Dread, 1974)

Herbie Hancock – Ostinato (Suite For Angela)
(Mwandishi, 1971)

John McLaughlin – Peace One
(My Goal’s Beyond, 1971)

John McLaughlin – Goodbye Pork Pie Hat
(My Goal’s Beyond, 1971)