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les influences 2022

S02E01. elaine mitchener

S02E02. sylvie courvoisier

S02E03. cheick tidiane seck

S02E04. Anthony Joseph

Elaine Mitchener

elaine Mitchener by Kin Ho

Elaine Mitchener © Kin ho

Elaine Mitchener is a vocalist. A vocalist who defies all categories, or rather who intertwines them in a voice with a personality made of fiery melodies, powerful improvisations, magnificent destitution. Elaine Mitchener is a singer who prolongs the accents born from the throats of Abbey Lincoln and Jeanne Lee to paint in broad strokes a music made of indestructible beauty and lucidity.

Elaine Mitchener est une chanteuse. Une chanteuse qui défie toute catégorie, ou plutôt qui les entremêle dans une voix à la personnalité faite de mélodies enflammées, d’improvisations puissantes, de dénuement magnifique. Elaine Mitchener est une chanteuse qui prolonge les accents nés de la gorge d’Abbey Lincoln et de celle de Jeanne Lee pour peindre à grands traits une musique faite d’une beauté et d’une lucidité indestructibles.

Création radiophonique d’Elaine Mitchener commandée par le festival en 2021

œuvres jouées ou évoquées dans cet épisode :

Roland Kirk ‎–Spirits Up Above
(Volunteered Slavery, 1969)

Sun-Ra And His Astro Infinity Arkestra ‎– Strings Strange
(Strange Strings, 1967)

Duke Ellington — Dick
(Up In Duke’s Workshop, 1979)

Burning Spear – African Teacher
(Hail H.I.M., 1980)

Kim So-Hee — P’ansori
(Korea’s Epic Vocal Art & Instrumental Music, 1972)

Françoise Vergès — Un féminisme décolonial (2019)

NH Pritchard — The Matrix & Echooooess (1970 – 1971)

Collectif  — Black is beautiful, Rubens to Dumas (2008)

JWM Turner — The Slave Ship (exhib. 1840)

Sylvie Courvoisier

Influences Sylvie Courvoisier

 © DR

Sylvie Courvoisier, a native of Switzerland, has earned just renown for balancing two distinct worlds: the deep, richly detailed chamber music of her European roots and the grooving, hook-laden sounds of the downtown jazz scene in New York City, her home for more than two decades. Few artists feel truly at ease in both concert halls and jazz clubs, playing improvised or composed music. But Courvoisier is as compelling when performing Stravinsky’s iconic Rite of Spring in league with Klamenco dancer-choreographer Israel Galván and pianist Cory Smythe as she is when improvising with her own widely acclaimed jazz trio, featuring bassist Drew Gress and drummer Kenny Wollesen. In music as in life, Courvoisier crosses borders with a creative spirit and a free mind; her music-making is as playful as it is intense, as steeped in tradition as it is questing and intrepid.

Sylvie Courvoisier, originaire de Suisse, a acquis la réputation d’équilibrer deux mondes distincts : la musique de chambre profonde et riche en détails de ses racines européennes et les sons groovy et accrocheurs de la scène jazz du centre-ville de New York, où elle vit depuis plus de deux décennies. Peu d’artistes se sentent vraiment à l’aise dans les salles de concert et les clubs de jazz, jouant de la musique improvisée ou composée. Mais Sylvie Courvoisier est aussi impressionnante lorsqu’elle interprète le célèbre Sacre du printemps de Stravinsky en compagnie du danseur et chorégraphe de klamenco Israel Galván et du pianiste Cory Smythe que lorsqu’elle improvise avec son propre trio de jazz, largement acclamé, composé du bassiste Drew Gress et du batteur Kenny Wollesen. Dans la musique comme dans la vie, Courvoisier traverse les frontières avec un esprit créatif et libre. Sa musique aussi ludique qu’intense, s’ancre dans la tradition et dans une quête intrépide.

œuvres jouées ou évoquées dans cet épisode :

Sylvie Courvoisier Trio — Imprint Double (For Antoine Courvoisier)
(D’Agala, 2018)

Art Tatum — Yesterdays
(live, 1954)

Olivier Messiaen — 20 regards sur l’enfant Jésus
III : L’échange
XVI : Regard des prophètes, des bergers et des mages
(Yvonne Loriod, 1975)

Chick Corea’s Circle Quartet
(ORTF, Paris, avril 1971)

Cecil Taylor — For Olim (1987)

Paul Bley — Ida Lupino
(Ramblin’, 1966)

Busta Rhymes — Pass The Courvoisier Part II
(ft. Diddy & Pharrell, 2002)

Odilon Redon, peintures

Wadada Leo Smith — Social Justice – A Fire for Reimagining the World
(Sacred Ceremonies, 2021)

Sylvie Courvoisier & Mary Halvorson — Moonbow
(Moonbow, 2021)

Cheick Tidiane Seck

Cheick Tidiane Seck

couverture de l’album Timbuktu – The Music of Randy Weston © Brüno / Komos

Cheick Tidiane Seck was born in 1953 in Mali and studied music at the National Institute of Arts in Bamako. In the same city, he bought records at the Olympia store on the market square. This was the beginning of a dizzying mix of influences that he is still pursuing. In the 70’s, he explored and developed a talent for the keyboard, the organ and the piano. In 1985, he left Abidjan for Paris with Salif Keita. In 1995, on the recommendation of Joe Zawinul, Cheick Tidiane Seck composed and recorded Sarala with pianist Hank Jones, a former sideman who was essential to Charlie Parker and John Coltrane. A discreet man, it is only at the age of 50 that Cheick Tidiane records his first album, in 2003, we find African and Mandingo influences, reggae, groove, pop and hip hop. Influences of which he claims the porosity of the limits. His trademark adopted by the Black Eyed Peas or Gorillaz.

Cheick Tidiane Seck nait en 1953 au Mali et fait ses classes musicales à l’Institut National des Arts de Bamako, dans la même ville, il achète des disques au magasin L’Olympia, sur la place du marché. C’est le début d’un mélange d’influences vertigineux qu’il poursuite encore. Dans les années 70, Il explore et développe un talent pour le clavier, l’orgue et le piano. En 1985, il quitte Abidjan pour Paris avec Salif Keita. En 1995, sur la recommandation de Joe Zawinul, Cheick Tidiane Seck compose et enregistre Sarala avec le pianiste Hank Jones, ancien sideman primordial pour Charlie Parker et John Coltrane. Homme discret, ce n’est qu’à 50 ans que Cheick Tidiane grave son premier album, en 2003, on y retrouve les influences africaines et mandingues, le reggae, le groove international, la pop française et le hip hop. Influences dont il revendique la porosité des limites. Sa marque de fabrique adoptée par les Black Eyed Peas ou Gorillaz.

œuvres jouées ou évoquées dans cet épisode :

Hank Jones & Cheick Tidiane Seck – Sarala (1995)

Etta James – I’d Rather Go Blind (1967)

The Dave Brubeck Quartet – Blue Rondo à la Turk
(Time Out, 1959)

Gorillaz – Ticker Tape
(Humanz deluxe version, 2017)

The Jimi Hendrix Experience – Are You Experienced (1967)

Aretha Franklin ‎– I Say A Little Prayer (1968)

Otis Redding – A change Is Gonna Come
(Otis Blue, 1965)

Randy Weston – Uhuru Kwanza
(Blues To Africa, 1975)

Cheick Tidiane Seck – Timbuktu
(Timbuktu – The Music of Randy Weston, 2019)

Anthony Joseph

Portrait_Anthony Joseph @ Marlon James

@ Marlon James

œuvres jouées ou évoquées dans cet épisode :

Anthony Joseph – Calling England Home
The Rich Are Only Defeated When Running for Their Lives (2021)

Anthony Joseph – The Gift
The Rich Are Only Defeated When Running for Their Lives (2021)

Tommy Mc Cook – The Peanut Vendor (1969)

Chris Whitley ‎– Living With The Law (1991)

Prince And The Revolution – Purple Rain (1984)

Gil Scott-Heron / Brian Jackson ‎– Winter In America (1974)

Léopold Sédar Senghor – discours en Martinique (1967)

Frantz Fanon ‎– Peau noire, masques blancs (Le Seuil, 1952)

Elizabeth Smart ‎– By Grand Central Station I Sat Down and Wept (1945)

Anthony Joseph – Incense Taxi
People Of The Sun (2018)

 

 

Anthony Joseph is a poet, novelist, musician, singer and leader of the band Spasm Music. His music combines Caribbean and African rhythms with jazz, funk and spoken word. Anthony Joseph was born in Trinidad. Raised by his grandparents, his first musical influences were his grandfather’s calypso bands, notably Mighty Sparrow and Lord Kitchener. Touched by the poetry and Creole language of the recordings, he also collected the reggae sounds that arrived weekly by boat from Jamaica. His compositional skills enabled him to emigrate to the UK in 1989 and enter Goldsmiths College, London School of Economics, where he obtained an MA in Literature. His first book, The African Roots of UFOs, was published in 2006 and was praised by poet and dub scholar Linton Kwesi Johnson. After playing with a number of South London musical artists, Joseph formed the band Spasm Music and has since released powerful and acclaimed albums

Anthony Joseph est poète, romancier, musicien, chanteur et leader du groupe Spasm Music. Sa musique combine les rythmes caribéens et africains avec le jazz, la funk et le spoken word. Anthony Joseph nait à Trinidad. Elevé par ses grands-parents, ses premières influences musicales sont les formations calypso de son grand-père, notamment celles de Mighty Sparrow et Lord Kitchener. Touché par la poésie et le langage créole des enregistrements, il collectionne aussi les sons reggae, qui arrivent chaque semaine par bateau depuis la Jamaïque. Ses aptitudes à la composition lui permettent d’émigrer au Royaume-Uni en 1989 et d’entrer au Goldsmiths College de l’école de Londres où il obtient une maîtrise en littérature. Son premier livre, The African Roots of UFOs, sort en 2006 et reçoit les compliments du poète et érudit dub Linton Kwesi Johnson. Après avoir joué avec plusieurs artistes musicaux du sud de Londres, Joseph fonde le groupe Spasm Music et sort depuis des albums puissants et acclamés.

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